Pionér som bryter barrierer – Norges første åpne ikke-binære prest

Alex, som i januar ble ordinert til prest i Den Norske Kirke, er den første som er åpen ikke-binære under ordineringen. Alex har alltid følt seg trygg på at kombinasjonen av kjønnsidentitet og yrkesvalg gleder både Gud og kirken. Den historiske ordinasjonen, som fant sted i Nidarosdomen 28. januar, markerer en gledens dag for Alex, men også for menigheten hen skal tjene.

Jeg har aldri kjent meg usikker på den kombinasjonen mellom kjønnsidentiteten og yrkesvalget mitt. Jeg har alltid kjent meg trygg i at valgene jeg har tatt har skapt glede hos Gud og at det vil skape glede i kirken, forteller Alex.

- Jeg gledet meg veldig til ordinasjonen. Det var en stor dag, først og fremst en gledens dag for meg som får gå inn i kirkens tjeneste, men også for kirken og menigheten jeg skal tjene i som får ny prest.

Alex definerer seg selv som ikke-binær transperson.

- Ikke-binær handler om at jeg ikke kjenner en tilhørighet til de binære kjønnene mann eller kvinne, og transperson handler om at jeg definerer meg som et annet kjønn enn det jeg ble tildelt ved fødsel, forklarer hen.

I tiden før ordinasjonen har det vært skrevet mye i media om vigslingen av Alex, og enkelte kirkepolitikere har tatt til orde for at det er «ganske alvorlig» at en som er ikke-binær og trans kan ordineres i kirken.

- Jeg møter flere som har et mer tradisjonelt syn på kjønn, og jeg respekterer deres tanker om det. Vi tenker ulikt om kjønn i Den Norske Kirke, og det er viktig at det også er plass for de av oss som bryter med det tradisjonelle synet. Det finnes en del teologi utviklet som argumenterer for å se på kjønn mer utradisjonelt enn det klassiske kjønnssynet.

Ønsker ikke å argumentere mot det tradisjonelle

– For å være ærlig så er jeg ikke så meget opptatt av å argumentere mot de konservatives påstander. Jeg har ikke noe å bevise, det finnes mye god teologi på området, og mye av det er stråmannsargumenter som faller på sin egen urimelighet.

Som for veldig mange andre startet engasjementet hans da han skulle studere. – Jeg fant Trondheimsforbundet da jeg flyttet til Trondheim og ble student i 2015. De samarbeida tett med studentprestene så da jeg gikk på gudstjeneste med dem ble jeg rekruttert inn i Forbundet. Trondheimsforbundet var veldig aktivt i min til i Trondheim, og jeg trivdes utrolig godt der. Så flytta jeg til Oslo og kom da et halvt år senere inn som leder i landsstyret. Etter et år gikk jeg av som leder for å satse på kirkepolitikken.

Kjempet for likekjønnet vigsel

Det var saken om likekjønnet vigsel som fikk Alex inn i kirkepolitikken, men det ble enda viktigere å satse på kirkepolitikken når hen så det viktige arbeidet med kirkelig organisering, liturgisk arbeid og rekruttering til kirken. Alex hadde ett mål: Å komme inn i kirkerådet.

Ved siden av kirkepolitikken fortsatte Alex å engasjere seg i Forbundet. - Jeg var aktiv i Osloforbundet helt frem til jeg flyttet fra byen desember 2023. Forbundet har betydd mye for meg, og det var aldri aktuelt å ikke være aktiv etter at jeg gikk av som styreleder. Forbundet er et sted hvor jeg kan være meg selv og møte andre som med interesse for progressiv teologi. Det har vært godt å ha et kristent økumenisk fellesskap hvor vi kan snakke, diskutere og bare være sammen.

Var ikke kristen

Ordinasjonen fant sted den 28. januar i Nidarosdomen, men den unge presten har tilbrakt store deler av livet som ikke kristen.

- Jeg var ikke kristen da jeg begynte med konfirmasjonsundervisningen, og ønsket egentlig å konfirmere meg borgerlig, men mine foreldre ville gjerne at jeg skulle konfirmere meg kirkelig, så da gjorde jeg det. Alex ble kristen gjennom konfirmasjonstiden og engasjerte seg i menigheten og det kirkelige ungdomsdemokratiet. Det var her hen møtte biskop emeritus Tor Singsaas. Han oppfordret meg veldig til å følge dette kallet videre, men kirken viet ikke enda likekjønnet par, så jeg følte på mye motvilje.

I 2017 vedtok Kirkemøtet en liturgi for vigsel av likekjønnet par.

- Da visste jeg at det var på tide å følge kallet jeg hadde fått til prestetjeneste.